Národní technické muzeum (NTM) převzalo 5.ledna 2023 při slavností akci do sbírek od Škoda Auto jeden ze dvou prototypů vozu Škoda Fabia RS Rally2, vyvíjený pro asfaltové tratě.
Škoda Fabia Rally2 jde ve stopách jednoho z nejúspěšnějších vozů kategorie Rally2 posledních let. Škoda Motorsport vyvinula pro nový vůz nový motor, dále vylepšila ovládání, pohonné ústrojí a elektroniku a v neposlední řadě znovu zvýšila bezpečnost jezdců i spolujezdců.
Rozsáhlé testování na asfaltu, šotolině a ledu, stejně jako za rozmanitých povětrnostních podmínek, přineslo rallyové novince optimální vyladění. Tak mohl úspěšně usilovat o vítězství a tituly v rukou zákaznických týmů.
Vozy Fabia RS Rally2 pohání přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 litru. Vychází z motoru 2,0 TSI z rodiny benzínových TSI jednotek EA888, uplatňujících se mimo jiné i pod kapotou modelů RS.
Aktuální verze motoru má výkon přibližně 214 kW (289 k). Maximální točivý moment 430 Nm je přenášen na všechna čtyři kola prostřednictvím optimalizované sekvenční pětistupňové převodovky a diferenciálů. Širší karoserie a delší rozvor napomáhají k lepšímu rozložení hmotnosti.
Více než 121 let úspěchů mladoboleslavské společnosti v motorsportu připomíná v NTM i motocykl L&K CCR, z něhož byl vyvinut vítězný stroj z šampionátu v Dourdanu 1905, nebo otevřený vůz L&K RK/M, s nímž před 110 lety triumfoval slavný Saša Kolowrat.
Velmi zajímavými vozy ve sbírkách NTM jsou také formule Škoda F3 z roku 1966 a závodní Škoda 130 RS, nejúspěšnější poválečný československý sportovní vůz.
● Nový bodový sytém od roku 2024 zpřísní závažné přestupky
Karel Ksandr, generální ředitel Národního technického muzea v projevu za předání vozu Škoda Fabia RS Rally2 poděkoval. Vyzdvihl, že je dalším milníkem dlouhodobé úspěšné spolupráce mezi NTM a firmou Škoda Auto.
Základy škodovácké sbírky NTM položil spoluzakladatel a vizionář mladoboleslavské společnosti Václav Klement. Muzeu již v roce 1935 daroval první tři motocykly. Nechyběl mezi nimi sportovní dvouválec Laurin & Klement (Slávia) CCR, z něhož byl odvozen závodní speciál pro Václava Vondřicha, vítěze neoficiálního mistrovství světa ve francouzském Dourdanu v roce 1905.
Magnetem stálé expozice je také velký otevřený vůz L&K RK/M, s nímž před 110 lety dosáhl řady úspěchů Saša Kolowrat. Nechybí ani závodní Škoda 130 RS, nejúspěšnější poválečný československý sportovní vůz.
V roce 1966 už uměla Škodovka 200 km/h
Velmi zajímavá je rovněž formule Škoda F3 z roku 1966, která překonávala rychlost 200 km/h. Tento úspěšný závodní vůz vycházející z komponentů sériové Škody 1000MB patřil k našim nejúspěšnějším závodním automobilům. Vůz byl do NTM darován Škodovkou již na počátku 70. let.
Formule Škoda F3 je momentálně uložena v depozitáři, ale nově získaný vůz Škoda Fabia RS Rally2 mohou návštěvníci vidět vystavený v expozici.
České závodní Škodovky zná celý svět
Závodní verze vozu Škoda Fabia se na mezinárodních tratích rallye úspěšně prosazují již desítky let a projevuje se to velmi působivě. Automobilka a Česká republika jsou v automobilovém průmyslu po celém světě známé velkou technickou kompetencí. A také mimořádnou precizností výroby i maximální spolehlivostí.
Současný vůz Fabia RS Rally2 má veškeré předpoklady k tomu, aby navázal na úspěchy svého předchůdce. A v následujících letech utvářel dlouholetou tradici značky Škoda v motoristickém sportu. Chválí úspěchy člen představenstva ŠKODA AUTO za oblast Výroby a logistiky Michael Oeljeklaus při předání vozu.
Pokročilá technická řešení
Johannes Neft, člen představenstva Škoda Auto za oblast technického vývoje dodal, že návštěvníky NTM jistě zaujmou inovativní technická řešení vozu Fabia RS Rally2. Například bezpečnostní rám z celkem 35,8 metru vysokopevnostních ocelových trubek.
Za litými 18palcovými koly jsou vidět brzdové kotouče s optimalizovaným vnitřním chlazením, přední mají průměr 355 mm a zadní 300 mm. Bez zajímavosti není nová kinematika podvozku, nebo zvýšená odolnost komponent.
Zaujme i zlepšená funkčnost diferenciálu nebo zvýšená účinnost převodovky. Škoda Fabia RS Rally2 je navržena tak, aby obstála i v extrémních provozních podmínkách.
Škoda Fabia Rally2 jde ve stopách jednoho z nejúspěšnějších vozů kategorie Rally2 posledních let. Škoda Motorsport vyvinula pro nový vůz nový motor. Dále vylepšila ovládání, pohonné ústrojí a elektroniku. A v neposlední řadě znovu zvýšila bezpečnost jezdců i spolujezdců.
Vyladěná pro vítězství
Rozsáhlé testování na asfaltu, šotolině a ledu, stejně jako za rozmanitých povětrnostních podmínek přineslo rallyové novince optimální vyladění, aby mohl úspěšně usilovat o vítězství a tituly v rukou zákaznických týmů.
Vozy Fabia RS Rally2 pohání přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 litru. Vychází z motoru 2,0 TSI z rodiny benzínových TSI jednotek EA888, uplatňujících se mimo jiné i pod kapotou modelů RS.
Aktuální verze motoru má výkon přibližně 214 kW (289 k). Maximální točivý moment 430 Nm je přenášen na všechna čtyři kola prostřednictvím optimalizované sekvenční pětistupňové převodovky a diferenciálů. Širší karoserie a delší rozvor napomáhají k lepšímu rozložení hmotnosti.
Úvodní foto: NTM